wtorek, 12 lipca 2011

Sposoby na oszczędzanie paliwa

Proste sposoby na spore oszczędności paliwa

Zakrojone na dużą skalę testy pokazały, że prostymi środkami można zredukować zużycie paliwa o blisko 15%. Przestrzegając prawidłowej geometrii ustawienia kół i ciśnień w oponach można w typowym zestawie drogowym zaoszczędzić 8 000 euro rocznie na kosztach paliwa. Udowodnił to test przeprowadzony wspólnie przez firmę Michelin i Volvo Trucks.

Koszty paliwa stanowią 1/3 całkowitych kosztów eksploatacji samochodu ciężarowego. Zakładając, że typowy europejski pojazd długodystansowy przejeżdża w ciągu roku 160 tys. k , zużywając 30 l oleju napędowego na każde 100 km, przy cenie 1,1 euro/litr roczny koszt paliwa wynosi ponad 50 000 euro. Żeby zmniejszyć tę kwotę, nie trzeba stosować żadnych rewolucyjnych metod.



- Podczas wizyt u klientów często zauważamy nierównomierne zużycie opon w samochodach ciężarowych i przyczepach. Jest to z całą pewnością powodowane nieprawidłową geometrią ustawienia kół - mówi Arne-Helge Andreassen, Business Area Manager ds. opon i geometrii ustawienia kół w dziale obsługi posprzedażnej Volvo Trucks.


Faktem jest, że 2/3 zestawów drogowych użytkowanych w Europie ma nieprawidłowo ustawioną geometrię kół, co w połączeniu ze źle dobranymi oponami i niewłaściwym ciśnieniem w kołach skutkuje zwiększonym zużyciem paliwa.



W celu pozyskania wymiernych danych o skali wpływu tych czynników na ekonomikę paliwową, Volvo Trucks, wspólnie z Michelin, postanowiło przeprowadzić zakrojone na dużą skalę badania na swoim torze testowym Hällered, w Szwecji.



W testach wykorzystano dwa identyczne ciągniki siodłowe Volvo FH 4x2, wyposażone w 13-litrowe silniki Euro 5 o mocy 500 KM, holujące trzyosiowe, w pełni załadowane naczepy z zabudową typu furgon. Masa każdego zestawu drogowego wynosiła 40 t. W ciągu dwóch tygodni obydwa samochody ciężarowe przeszły dużą liczbę prób. Pierwszy z nich jeździł przy różnych nieprawidłowych wartościach geometrii ustawienia kół.



- Jeżeli tylne koła naczepy są skierowane w stronę krawężnika, przód naczepy jest wypychany w kierunku osi jezdni. A to z kolei powoduje, że naczepa przemieszcza się po skosie, działając jak ogromny żagiel chwytający wiatr. Na drodze można zobaczyć mnóstwo zestawów z przyczepą/naczepą niczym krab "dryfującą" za samochodem po skosie - mówi Per Nilsson z TruckCam, firmy odpowiedzialnej za pomiary i kalibrację aparatury wykorzystywanej podczas testu.



- Jeżeli np. zalecana zbieżność kół wynosi 1 mm, oznacza to, że po przedniej stronie osi koła są skierowane lekko do wewnątrz - to tak, jakby człowiek postawił stopy palcami do środka - wyjaśnia Per Nilsson. - Gdy samochód nabiera prędkości, rozpędzając się do 80 km/h, koła są wypychane na zewnątrz, aż ustawią się idealnie równolegle.
W pierwszym zespole pojazdów zmieniano również ciśnienia w oponach. Drugi zestaw drogowy był pojazdem referencyjnym, w którym przez cały czas badań geometria ustawienia kół była optymalna.



- Opór toczenia opon odpowiada za 1/3 paliwa zużywanego przez samochód. Decydujące znaczenie mają więc odpowiednie opony. Ważna jest także kontrola ciśnienia w oponach, które ma olbrzymi wpływ na zużycie paliwa - mówi Jacques de Giancomoni z Michelin.
Samochody ciężarowe były wyposażone nie tylko w przepływomierze paliwa, ale także w specjalne przyrządy precyzyjnie mierzące prędkość, zużycie opon, opór toczenia itp. Żeby zagwarantować jak największą wiarygodność wyników, przed każdym przejazdem testowym obydwa samochody jeździły po torze przez godzinę, w celu rozgrzania silnika, skrzyni biegów i tylnej osi.



Podczas wszystkich cykli testowych przejechano łącznie nieco ponad 1 000 km. Analiza zebranych danych ujawniła, że zależnie od geometrii ustawienia kół i rodzaju zastosowanych opon, różnice w zużyciu paliwa mogą sięgać 14,5%. Poprzez właściwy dobór opon można ograniczyć zużycie paliwa o 11%. Kolejny 1% można zyskać przestrzegając prawidłowych ciśnień w oponach, zaś prawidłowo wyregulowana geometria ustawienia kół pozwala zaoszczędzić 2,5% paliwa.



Oznacza to, że w przypadku niektórych zestawów drogowych potencjał redukcji zużycia paliwa wynosi blisko 15%. W kategoriach finansowych przekłada się to na 8 000 euro na kosztach eksploatacji pojazdu w ciągu roku.



- Wszystkie firmy transportowe powinny poważnie się tym zainteresować. Volvo Trucks posiada 1100 stacji obsługi w Europie. Dopilnujemy, by każda z nich otrzymała tę informację. Gdy klient do nas przyjedzie samochodem z przyczepą, otrzyma najlepszą możliwą pomoc - mówi Arne-Helge Andreassen.



Nad prawidłowością przebiegu testów czuwał na miejscu Mats Lidbeck ze szwedzkiego instytutu badawczego SP (Technical Research Institute of Sweden). - Nasza rola w tego typu procedurze testowej polega na zagwarantowaniu bezstronności badań. Oznacza to, że poddajemy ocenie wszystkie metody pomiarowe i dbamy, by inżynierowie brali pod uwagę wszystkie istotne parametry. Np., sprawdzamy czy aparatura pomiarowa jest odpowiednia i prawidłowo skalibrowana, czy procedury testowe są ściśle przestrzegane, czy dokonano wystarczającej ilości pomiarów - wyjaśnia Mats Lidbeck.

o Autorze
www.autoserwis.maport.pl
Artykuł pochodzi z serwisu Albercik.pl - darmowe artykuły na WWW

Newsy motoryzacyjne, filmiki, Top Gear, Ferrari, super samochody, motocykle, porady i wiele więcej na
http://moto.portalnews-24h.pl/

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz